Jangan pernah lupa!

Wajah yang selalu kurindu saban waktu. Air mukanya tidak ceria seperti selalu. Mungkin keletihan. Mungkin ada yang terpendam di jiwanya.

Andai aku punya banyak waktu. Inginku habiskan waktu itu bersamanya. Aku tak mahu ke mana-mana. Hanya mahu berada di sisinya. Memenuhi semua kemahuan dan hajatnya.

Namun, dia selalu membisu. Melindungi luka di hatinya. Sekadar melemparkan senyuman tawar dengan harapan aku tidak bertanya punca yang membuatkan dia resah.

Lukanya... lukaku jua. Hanya dengan suara sebaknya bisa membuatkan air mataku berlinangan. Nasihat-nasihatnya sebagai pedoman. Dia tidak minta duit. Dia hanya mahu perhatian dan kasih sayang. Dia hanya mahukan pengertian. Dia hanya mahu dihormati. Sukar sangatkah?

Antara pesannya, "Siapapun kita suatu hari nanti, ingatlah pada jasa orang yang banyak membantu kita waktu kita benar-benar memerlukan. Dan jangan sekali-kali melupakan apatah lagi tidak menghormati mereka."

Jangan pernah lupa...

Waktu kita sakit dan terlantar tidak berdaya, siapa yang berada disisi?
Waktu kita tak berduit, siapa yang sudi membantu?
Waktu kita tiada kenderaan, siapakah yang sudi menumpangkan?
Waktu kita sedih, siapakah yang menemani?
Waktu kita tiada kerja, siapa yang sudi membantu?
Waktu kita bukan sesiapa, siapa yang sudi memandang?

Mengapa sebagai manusia, kita tergamak melukakan hati orang yang pernah berkorban untuk kita? Lupakah kita pada semua pengorbanannya?
Mengapa mengagungkan orang yang tidak pernah berada disamping kita semasa kita susah? Di mana orang itu ketika kita susah?


Dalam setiap kebencianmu kepada seseorang, carilah sesuatu kebaikan yang pernah dilakukan untukmu. Insya-Allah, kebencian itu akan hilang. - aurabutterfly

0 comments: